Beyond aid: social justice and social contracts in the Arab region

Beyond aid: social justice and social contracts in the Arab region

All over the world, and particularly in the MENA, neoliberal economies and states are witnessing cycles of movements protesting the shrinking social and economic rights, pauperisation: from Chili, to Greece, passing by Hong Kong, Jordan, and Lebanon, protestors have brought back to the forefront of public debates the social question, and more practically, demands of citizenship, and social justice, and protection. The outbreak of the Covid-19 pandemic, while slowing the physical movement of protestors, has however heightened the impact of policies of austerity and shrinking public funds for social policies and reforms. It has also shed light on structural causes of inequalities that affect all populations in the region, including non-citizens, and on the necessity to advocate for a conception of the social contract that is redistributive, inclusive, human rights and social justice based. More recently, Jordan has been witnessing a wave of protests following the shutting down of the Teachers Syndicate, and the freezing of the public sector salary raises following the outbreak of the Covid19 pandemic. In addition, the blast that destroyed Beirut on August 4th, 2020 brought to light the urgent need for social justice and accountability, beyond the very necessary first response of emergency and relief.

The webinar aims at discussing social justice and social contracts in the Middle East, a region that is also witnessing one of the largest-scale displacements in history. It will reflect on aid interventions, by exploring the formulation of (new) social contracts, based on greater social inclusion of non-nationals,  for the provision of social justice for all. 

Speakers:

Dr. Rana Jawad (University of Bath) 

Samar Muhareb (Arab Renaissance for Democracy and Development)

Date and time: Thursday 3 September 2020 at 3pm - Beirut time 

This event will be held in Arabic.  

The webinar will be hosted on zoom. The registration link will be sent via email.

To register and submit your questions to the panelists, please fill in this form before 31 August 2020: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSczsySWF6vMbaT1We3tPYWYS7pbhTqZy4MuVf1py06gWVF-TQ/viewform

أبعد من المعونة: العدالة الاجتماعية والعقود الاجتماعية في المنطقة العربية

تشهد الاقتصادات والدول النيوليبرالية حول العالم، ولا سيّما في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، موجاتٍ من التحرّكات الإجتماعيّة التي ترفع الصوت اعتراضًا على تقليص الحقوق الاجتماعية والاقتصادية وسياسة "التفقير". من الشيلي إلى اليونان، مرورًا بهونغ كونغ والأردن ولبنان، أعادَ المحتجّون طرح المسألة الاجتماعية في طليعة النقاشات العامّة، وتحديدًا المطالب المتعلّقة بالمواطنة والعدالة والحماية الاجتماعية. ومع تفشّي جائحة فيروس كورونا، ورغم أنّها أبطأت حركة المحتجّين، إلَّا أنَّها ضاعفَت تأثير سياسات التقشّف وزادَت من تضاؤل الأموال العامّة المتاحة للسياسات الاجتماعية والإصلاحات. وبرزَت إلى الواجهة أيضًا الأسباب الهيكلية لانعدام المساواة التي تطال جميع فئات وشرائح المجتمع في المنطقة، ولا سيّما غير المواطنين، كما سلَّطَت الضوء على ضرورة الدعوة إلى تصوُّرٍ جديد للعقد الاجتماعي؛ قائمٍ على إعادة التوزيع والشمولية وحقوق الإنسان والعدالة الاجتماعية. وفي الآونة الأخيرة، شهدَ الأردن موجةً من الاحتجاجات عقب قرار إغلاق نقابة المعلّمين، وتجميد زيادة رواتب القطاع العام جرّاء تفشّي فيروس كورونا. علاوةً على ذلك، فإنَّ الانفجار الذي دمَّرَ بيروت في الرابع من آب/أغسطس 2020 قد ألقى الضوء على الحاجة المُلحّة إلى العدالة الاجتماعية والمحاسبة، إلى جانب الإغاثة والاستجابة الفورية الضرورية لحالة الطوارئ.

تهدف هذه الندوة إلى مناقشة العدالة الاجتماعية والعقود الاجتماعية في منطقة الشرق الأوسط، التي تشهد إحدى أوسع حركات النزوح في التاريخ. في هذا السياق، تبحث الندوة في التدخّلات، من خلال استكشاف صياغة العقود الاجتماعية (الجديدة)، القائمة على تعزيز الإدماج الاجتماعي لغير المواطنين، في سبيل توفير العدالة الاجتماعية للجميع.  

 

المتحدّثات:

  • د. رنا جواد (جامعة باث)

  • سمر محارب (النهضة العربية للديمقراطية والتنمية)

التاريخ والوقت: الخميس ٣ سبتمبر/ أيلول ٢٠٢ في تمام الساعة الثالثة بعد الظهر-  توقيت بيروت 

تُعقَد الندوة عبر برنامج zoom وباللغة العربية.

يرجى التسجيل وتقديم أسئلتكم إلى أعضاء الندوة قبل ٣١ آب/أغسطس ٢٠٢٠ على هذا الرابط:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSczsySWF6vMbaT1We3tPYWYS7pbhTqZy4MuVf1py06gWVF-TQ/viewform 

 

Add to my Calendar Organizer 2020-09-03 15:00:00 2020-09-03 15:00:00 [email protected] Asia/Beirut public
Start/End Date and Time
Thu, 03/09/2020 - 3:00pm
Countries:
Egypt, Iraq, Jordan, Lebanon, Tunisia
Event Location:
N/A
Lebanon
LB
Event Type:
Workshop / Round Table
randomness